Den här Mary

Välkommen till min värld

Önskejobb

Publicerad 2020-07-16 11:38:12 i Livet,

Sedan sist har jag mer och mer börjat fundera på vad för typ av jobb jag skulle vilja ha, om jag själv fick bestämma. För jag vill verkligen arbeta, men jag vill inte att det ska vara på bekostnad av min hälsa. Jag har kommit fram till fyra olika arbetsuppgifter eller yrkeskategorier, två som jag känner just nu att de ligger på en nivå som jag skulle kunna hantera på deltid, och två som jag kan se mig utveckla och bygga en framtid på. Tillåt mig utveckla, vi börjar på längst upp på höger sida och rör oss enligt klockan.
 
 
Alternativ 1: Fylla på varor i tex matbutiker. Bara köra ut från lager, fylla på och repetera. Lagom på 50%, inga omedelbara prestationskrav eller multitaskingmåsten. Kan lägga till inventering här också. Vet inte vad det är, men inventering är så otroligt meditativt och faktiskt något jag tycker är riktigt kul. Om någon vet någon i Malmö som hade behövt en extra hand i sin butik med just dessa sysslor, alltså ingen kassa eller så utan bara praktisk hjälp med påfyllning, hämta vagnar/korgar osv, är det bara att höra av sig.
 
Alternativ två: är faktiskt lite lik alternativ 1, men nu pratar vi böcker. Bibliotek. Ja, tack! Om vi bortser från utbildningen på 3-5år. Jag tänker så här: sortera böcker, ställa tillbaka återlämnade böcker på rätt ställe, plocka reda på böcker på barnavdelningen. Ja ni fattar. Dessutom sitter jag gärna och högläser för barnen. Ni vet, sagostund. Har inga problem med att kalla mig sagotant, läser med inlevelse och kan även tolka personligheter och röster till karaktärerna. Sånt där som gör det extra spännande. Också en tjänst som funkar perfekt på 50%, eller som timanställning. 
 
Alternativ tre går att dela upp i två kategorier, så för enkelhetens skull gör vi så.
 
3a: Administrativ tjänst på ett kontor. Här pratar vi ren administration, så som pappersarbete, uppdatera listor, medlemsregister, priser, kontaktinfo etc. Sånt där nödvändigt som bör göras, men kanske inte alltid prioriteras. Skulle även kunna fyllas på med att svara på mail från kunder, hantera sociala medier, nyhetsbrev och så med tiden. 
 
3b: Det här flirtar ganska mycket med 3a, men är mer basserat på möjligheten att frilansa. Yrkestiteln är Virtuell assistent och grundar sig lite i de uppgifter som man gör som administrativ assistent, men som hörs i titeln sker det utan att vara anställd men istället mer som tillfälligt inhyrd konsult. Det innebär också att man endast får betalt för den tiden man lagt ner på arbetssysslorna. Här ryms allt från att svara på mail till att betala fakturor, men även att tex skapa content till sociala medier, eventinbjudningar, trycksaker, göra uppföljningar på ordrar osv. Alltså sånt som man kan avlasta en egenföretagare/influencer m.m med utan att behöva befinna sig på samma plats. All kontakt sker via videosamtal, telefonsamtal eller mail. Nu är jag ingen grafisk designer när det kommer till trycksaker osv, men det finns även andra sätt att skapa sådant på. Och kreativiteten och estetiken är det inget fel på. 
 
Alternativ fyra: här ligger the holy grail, utan tvivel. Frilansa som personlig stylist/stilkonsult. Alltså. Det är så att pulsen stiger lite och magen får fjärilar. Det här är drömjobbet, alla kategorier. Att hjälpa människor att hitta sin personliga stil, att få känna sig hemma i sin garderob och rent av badass. För vad man än tycker om det här med mode och att följa trender, så är en personlig stil snäppet vassare. Vet inte om det är för att jag är skadad av mitt intresse, men det går att se på människor om de bär ett plagg bara för att det är trendigt, eller om de bär plagget för att det harmoniserar med deras personlighet. Det ger lite extra pondus. Och den där extra pondusen kan ge självförtroendet en extra knuff. Speciellt om man inte har så mycket av det till en början. Och det är lite så jag vill jobba. Och fördelen med dagens moderniteter är att detta funkar både som face to face och virtuellt. Planen här är även att med tiden kunna använda kapitalet jag får in till att köpa produkter för att väva in makeup artist-biten i det också. Ett helt paket liksom. Och sen kanske hitta en bra frisör att kunna teama upp med angående makeovers. Det hade varit något!
 
 
 
Sett till dessa fyra alternativ är det nummer 4 och 3b som ligger mig varmast om hjärtat. Känner verkligen att jag bara skulle vilja ge fingret till både Arbetsförmedlingen och A-Kassan och köra racet på egen hand. Vet att jag skulle klara det. Något i mitt undermedvetna säger mig att detta är rätt, allt stämmer liksom. Speciellt alternativ 4. Det är som att hela själen stirrar mig i ögonen och säger "när börjar vi". Det är bara jag som ska våga ta steget, chansa och hoppa ut för kanten och testa mina vingar. Kanske kommer det bli fullständigt katastrofalt och misslyckat, men kanske kommer det bli svaret på varför ingen annan arbetsplats funkat. Är beredd att lägga ner hårt arbete och att hustle för detta. 
 
Oavsett vad så vill jag verkligen komma in på arbetsmarknaden igen. Jag vill bli bättre, jag vill må bättre, men känner att det behöver vara lite på mina villkor. Att det är jag som behöver få ställa kraven den här gången. Få prova mig fram, ett steg i taget, en dag i taget. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mary aka Maria

Tedrickande smink- och klädnörd med utmattningssyndrom och depression. Delar med mig av mitt mående, återhämtning, inblick i att leva med utmattning, livet i allmänhet och annat som gör mig glad. Och en och annan klagosång. Välkommen in! kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela